بهترین و کامل ترین رژیم لاغری

بهترین و کامل ترین رژیم لاغری

بسیاری از افراد وسواس بیش از حدی در مورد کسب اطلاعات و انتخاب بهترین و کامل ترین رژیم لاغری دارند. در حال حاضر ‌رژیم‌‌های لاغری متعددی وجود دارد و اکثر پزشکان به اندازه‌ی بیماران خود در انتخاب بهترین و کامل ترین رژیم لاغری سردرگم هستند. سالهاست که انجمن قلب آمریکا یک رژیم کم چربی با کمتر از ۳۰۰ میلی گرم کلسترول در روز و ۳۰٪ کالری ناشی از چربی را توصیه می‌کند. اما با وجود باور این متخصصان مبنی بر سالم بودن چنین رژیمی برای قلب، آمریکایی‌ها چاق و چاق‌تر شدند. پس این برنامه‌ی غذایی نمی تواند بهترین و کامل ترین رژیم لاغری باشد.

 ۱- بهترین و کامل ترین رژیم لاغری به باور اتکینز 

قبل از رژیم‌های لاغری با کربوهیدرات کم مانند اتکینز، متخصصان قلب بر این باور بودند که مصرف چربی زیاد مضر است. در رژیم لاغری اتکینز حدودا دو سوم کالری بدن از چربی تأمین می‌شود که در گذشته در برنامه‌های غذایی یک ویژگی منفی تلقی می‌شد. آنچه این متخصصین قلب و عروق در نظر نگرفتند این بود که این رژیم‌ لاغری کم کربوهیدرات منجر به کاهش کلی کالری دریافتی می‌شود. با کاهش وزن حاصل، عوامل خطر قلبی اغلب بهبود می‌یابند.

مشکل رژیم‌ لاغری کم کربوهیدرات این است که اکثر افراد نمی‌توانند آن را حفظ کنند و وزن کم شده‌ی آنها دوباره باز می‌گردد. علاوه بر این، متخصصان همچنان در مورد تأثیرات طولانی مدت رژیم غذاییِ پرچربی بر سلامت کلی بدن نگران هستند.

۲- رقابت برای کسب عنوان بهترین و کامل ترین رژیم لاغری

با توجه به تردیدهای متخصصان پیرامون مضرات رژیم‌های کم‌کربوهیدرات، ده‌ها رژیم لاغری دیگر برای جلب توجه آمریکایی‌ها و کسب عنوان بهترین و کامل ترین رژیم لاغری رقابت می‌کنند – اکثر آن‌ها بدون مستندات آماری در پی اثبات این امر هستند که به افراد کمک می‌کنند زندگی طولانی‌تر و سالم تری داشته باشند- برای مثال رژیم‌های لاغری با شاخص گلیسمی (مانند رژیم South Beach) به شرطی اجازه مصرف کربوهیدرات را می‌دهند که باعث قند خون خیلی بالا نشود. یا رژیم‌های لاغری با چربی اندک که کمتر از ۱۵٪ کل کالری بدن را از چربی تأمین می‌کند. رژیم لاغری مدیترانه‌ای که شامل مقادیر زیادی غذای گیاهی، ماهی و مرغ در مقادیر متوسط، مصرف بسیار اندکِ گوشت‌های قرمز و شراب- در مقادیر کم تا متوسط- همراه با وعده‌های غذایی است.

۲- DASH؛ بهترین و کامل ترین رژیم لاغری

بهترین و کامل ترین رژیم لاغری به باور ما DASH است. DASH مخفف کلمات «رویکردهای رژیم غذایی برای جلوگیری از فشار خون بالا» است، که در میان رژیم‌های لاغری غیرمعمول است؛ زیرا طبق پژوهش‌ها، برای سلامتی مزایای واقعی دارد. از آنجا که شامل مقادیر زیادی میوه، سبزیجات، لبنیات کم چرب، غلات سبوس دار، مغز‌ها، آجیل، ماهی و مرغ است، مانند رژیم مدیترانه‌ای است. رژیم‌های DASH دارای مقادیر کمی چربی اشباع شده‌ی کامل، گوشت قرمز، شیرینی و نوشیدنی‌های حاوی قند هستند.

رژیم DASH می‌تواند فشار خون را کاهش دهد، به ویژه اگر میزان نمک رژیم خود را نیز کاهش دهید. در واقع این یک رژیم لاغری نیست، بلکه رویکردی برای غذا خوردن است که به فردی که مقدار «طبیعی» کالری (حدود ۲۰۰۰ روزانه) مصرف می‌کند، در مورد نسبت غذا‌ها راهنمایی‌هایی ارائه می‌دهد.

 حتی اگر دستورات غذاییِ برخی رژیم‌های لاغری خوب و دلپذیر باشند و حتی اگر متخصصان بهترین و کامل ترین رژیم لاغری را طراحی کنند بازهم اکثر مردم دوست ندارند رژیم بگیرند. صرفاً رعایت چند اصل ساده در مورد نحوه‌ی غذا خوردن ممکن است برای بهبود سلامتی شما کافی باشد و شاید در این راه مقداری وزن نیز کم کنید.

 

نکته آخر

چهار توصیه نسبتاً ساده:

– مصرف کربوهیدرات خود را کاهش دهید، به ویژه کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده و با شاخص گلیسمی بالا.
– مصرف میوه، سبزیجات و غلات کامل خود را افزایش دهید.
– با افزایش مقدار روغن‌های گیاهی و ماهی در رژیم غذایی، مصرف چربی‌های اشباع‌نشده‌ی چندگانه را افزایش دهید.
– خود را به مقدار متوسط محصولات لبنی و آجیل کم‌چربی محدود کنید.

در پایان نویسندگان این جستار به خوانندگان عزیز یادآور می شوند که «غذا سوخت بدن است و افراد در صورت سوزاندن کالریِ بیشتر نسبت به آنچه دریافت می‌کنند، وزن کم می‌کنند.» اندازه و مقدار کل کالری دریافتی مهم‌تر از ترکیب غذاهایی است که می‌خورید. با استفاده از این استراتژی‌های غذایی، میانه‌روی و سبک زندگی فعال، می‌توانید وزن کم کنید و خطر بیماری قلبی را کاهش دهید و بهترین و کامل ترین رژیم غذایی را داشته باشید.

 

پیمایش به بالا
مشترک گاهنامه سیبیتا شو
ایمیلت را وارد کن و دکمه اشتراک را بزن
خواندنی‌ها، دیدنی‌ها و شنیدنی‌های جذاب سیبیتایی
ثبت نامت انجام شد
منتظر شماره‌های بعدی گاهنامه سیبیتا باش