مهار اشتها

هفت روش برای مهار اشتها

پیشنهاداتی برای این که دریابید چرا دوباره سر یخچال می‌روید

ما تصور می‌کنیم که اشتها همانند عقربه‌ نشانگر بنزین است که خالی بودن باک را نشان می‌دهد و ما را متوجه می‌سازد که سوختمان در حال اتمام است و برای پر کردن آن باید اقدام کنیم. با این حال در عمل، روش بهتری برای توصیف مکانیسم گرسنگی وجود دارد که متفاوت از اشتها است.

گرسنگی یک تمایل بیولوژیکی است که باعث می‌شود شما از کافی بودن غذای مصرفی خود مطمئن شوید. در حالیکه تحقیقات نشان می‌دهند که اشتها بیشتر بر انتخاب‌هایی که ما بر مبنای تمایلات و خواسته‌های خود انجام می‌دهیم، تاثیر دارد. اشتها ترکیبی پیچیده از شیمی بدن، عادات، رفتارهای اجتماعی و روانی است که به غیر قابل کنترل بودن مشهور است؛ ولی کنترل آن غیر ممکن هم نیست. بخصوص امروزه که محققان و متخصصان زیادی برای فهم قدرت اشتها و چگونگی کنترل آن در تلاشند.

در اینجا توصیه‌های کلیدی برای تنظیم و کنترل اشتها ارائه شده است:

1. از خود بپرسید چرا

در بسیاری از مردم، اضافه شدن وزن مربوط به وعده‌های اصلی نیست بلکه مربوط به ریزه‌خواری‌ و میان‌وعده‌هایی است که در بین وعده‌های اصلی مصرف می‌شود. متخصصان بر این مطلب اشاره دارند که این خرده‌خواری‌ها به گرسنگی فرد ارتباطی ندارد بلکه به دلیل بی‌حوصلگی، استرس و عاداتی است که مستقل از اشتهایند؛ مثلا همیشه در محل کار ساعت 3:30 وقت صرف یک میان وعده است.

یک روش عالی برای مقابله با آن وجود دارد: صادقانه از خود بپرسید که چرا می‌خواهید این غذا را وارد دهان خود کنید، اگر گرسنگی اولین دلیل آن نباشد پس آن را متوقف سازید.

2. جایگزین‌هایی برای آن انتخاب کنید

اگر پرخوری شما به دلیل بی‌حوصلگی، استرس یا عادات شماست، در این مواقع چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

خیلی ساده است، پیاده‌روی کنید، به یک موسیقی گوش دهید، تمرینات کششی انجام دهید، بیرون از منزل بروید، به دوست خود تلفن کنید، مجله مورد علاقه خود را مطالعه کنید، بافتنی ببافید، آواز بخوانید یا هر کار دیگری که باعث رضایت شما شود و به شما آرامش ببخشد.

اگر بتوانید هنگام بی‌حوصلگی و استرس یک کار جدید انجام دهید که در آن خبری از غذا نباشد، گامی بزرگ به سوی کاهش وزن برداشته‌اید.

3. چراغها را روشن کنید

وقتی که شب به آشپزخانه می‌روید، تمام چراغها را روشن کنید. تحقیقاتی که در دانشگاه کالیفرنیا انجام گرفته نشان می‌دهد که وقتی همه جا را روشن می‌کنید، این احساس به شما دست می‌دهد که در زیر یک نورافکن قرار گرفته‌اید.

این احساس خودآگاهی و این احساس که انگار زیر نگاه هستید باعث می‌شود که کاری را که نباید، انجام ندهید؛ مثلاً دیگر مقدار زیادی بستنی را با ولع نخورید.

4. به مغازۀ شمع‌فروشی بروید

دفعه بعد که میل به خوردن غذایی داشتید، یک شمع معطر روشن کنید.

مطالعات نشان می‌دهد که بعضی رایحه‌ها می‌توانند اشتهای شما را کاهش دهند. رایحه‌هایی که بیشترین تاثیر را دارند رایحه سیبِ سبز، نعناع و موز است.

5. اشتهای خود را بفشارید

چنین توصیه‌ای را حتی در کتابخانه ملی پزشکی نیز نخواهید یافت!

هنگامی که احساس کردید در حال تسلیم در مقابل اشتهایتان هستید، سعی کنید ناحیه کوچک غضروفی را که در محل اتصال دو فک درست زیر گوشها قرار دارد نیشگون بگیرید و برای 30 ثانیه نگه دارید. متخصصین طب سوزنی ادعا می‌کنند که اینجا نقطه کنترل اشتهاست.

6. غذاهایی را که قدرت بالایی در ایجاد رضایت و سیری در شما دارند، مصرف کنید

برای کمتر خوردن در وعده‌های اصلی و میان وعده‌ها، غذاهایی را انتخاب کنید که دارای شاخص سیرکنندگی بالاتری هستند. در کمال تعجب، غذاهای چرب بر اساس این شاخص قدرت بالایی ندارند زیرا ما تمایل داریم مقدار بیشتری از آنها بخوریم.

غذاهایی با سیرکنندگی بالا شامل: پاپ کورن، ماکارونی سبوس‌دار، لوبیای پخته، انگور و پرتقال است.

7. یک لیوان آب بنوشید

ثابت شده است که آب تأثیر حیرت‌انگیزی در مهار اشتها دارد. صبح وقتی از خواب بیدار می‌شوید؛ کمی قبل از شروع هر وعدۀ غذایی و در طول روز قبل از آن که تشنه شوید، یک لیوان آب بنوشید.

پیمایش به بالا
مشترک گاهنامه سیبیتا شو
ایمیلت را وارد کن و دکمه اشتراک را بزن
خواندنی‌ها، دیدنی‌ها و شنیدنی‌های جذاب سیبیتایی
ثبت نامت انجام شد
منتظر شماره‌های بعدی گاهنامه سیبیتا باش