مبارزه با پرخوری

دوازده روش مبارزه با پرخوری

شاید بارها تصمیم به کاهش وزن و پیروی از رژیم غذایی گرفته‌اید، اما پس از مدتی ناگهان خسته شده و می‌گویید بهتر است از این کار دست بکشم. من هرگز نمی‌توانم وزنم را کم کنم.

هیچ‌گاه تفکر همه یا هیچ را به کار نگیرید. افرادی که زیاد می‌خورند اغلب احساس می‌کنند که نمی‌توانند خود را کنترل کنند و بنابراین از خود بیزار هستند. و فکر می‌کنند که تلاش آنها بی‌فایده است، در نتیجه حس عزت و احترام به خود در آنها کاهش یافته و حتی منجر به پرخوری بیشتر می‌گردد.

برای این که بتوانید عادات غذایی خود را کنترل نمایید لازم است علت پرخوری خود را بیابید. ممکن است علت پرخوری شما استرس و یا اضطراب باشد. یا حتی ممکن است چنین تصور کنید که غذا خوردن، شما را آرام می‌کند، باعث سرگرمی‌شما می‌شود و یا هر علت دیگر…

عوامل محرک را از بین ببرید

زمانی که عوامل تحریک‌کننده را شناسایی کردید، به دنبال راههای مقابله با آن بگردید.

با هر اشتباه کوچک خود را سرزنش نکنید. به جای این کار به چیزهای مثبت فکر کنید و سعی کنید با انجام کارهای مفید و سرگرم‌کننده از پرخوری دوری کنید. با خوردن هر غذا احساس خود را ارزیابی کنید. به دنبال عوامل و الگوهای پرخوری باشید. برای مثال ممکن است بعد از یک مشاجره خانوادگی تمایل به خوردن غذا داشته باشید و یا زمانی که خسته، تنها و یا ناامید هستید.
زمانی که در شرایط پرخوری قرار می‌گیرید، برای دوری از این حالت شیوه‌های جایگزین را به کار برید مثلاً به دوست خود زنگ بزنید، پیاده‌روی کنید و یا تلویزیون نگاه کنید و…

عادت‌های نادرست را تغییر دهید

در اینجا روشهایی برای مبارزه با پرخوری به شما توصیه می‌کنیم:

1- آهسته پیش روید

رژیم غذایی فشرده باعث ناراحتی و ناامیدی فرد می‌شود. بنابراین سعی کنید برنامه کاهش وزن را به صورت آهسته و تدریجی انجام دهید. در هر هفته نیم تا یک کیلوگرم کاهش وزن کافی و مناسب است.

2- خود را گول نزنید

روزانه به میزان معقول و مورد نیاز غذا بخورید نه بیشتر.

3- به خود اجازه دهید که گاهی آنچه دوست دارید بخورید

چنانچه به طور کامل از خوردن غذاهایی مثل آجیل، شیرینی و یا هر چیز دیگری که دوست دارید دست بکشید، زودتر دلسرد شده و برنامه را رها می‌کنید زیرا احساس کمبود، اغلب منجر به پرخوری می‌شود. اگر علاقه زیادی به غذاهای خوشمزه دارید سعی کنید تا آنجا که ممکن است از انواع کم‌چرب آنها استفاده کنید.

4- به خود پاداش دهید

هر بار که موفق می‌شوید به خود پاداش دهید. مثلاً به گردش و پیاده‌روی بروید یا از غروب خورشید لذت ببرید و…

5- از قبل برنامه‌ریزی کنید

رویارویی با یک امتحان یا هر تجربه‌ای که باعث ترس و اضطراب شما می‌شود، می‌تواند شما را به سمت خوردن غذاهای مضر سوق دهد. بنابراین در این گونه مواقع خود را از قبل آماده کنید. مثلاً نفس عمیق بکشید یا ورزش کنید و بدین ترتیب به خود آرامش دهید.

6- احساسات خود را با دیگران در میان بگذارید

ناراحتی، ناامیدی و یا هر احساس منفی دیگر را برای خانواده و یا دوستان خود نقل کنید.

7- از یک پشتیبان کمک بگیرید

شما می‌توانید خانواده، دوستان و یا افرادی که موفق به کاهش وزن شده‌اند را به عنوان پشتیبان انتخاب نمایید. این افراد به موفقیت شما کمک خواهند کرد.

8- آرامش داشته باشید

اگر استرس باعث تحریک پرخوری شما می‌شود، کلیه عوامل استرس‌زا را از خود دور کنید. سعی کنید با انجام کارهایی مثل تنفس عمیق، یوگا، کارهای هنری یا کارهای دستی و… خود را آرام نمایید. فراموش نکنید که ورزش موثرترین داروی آرامشبخش است. ورزش همچنین اشتها را نیز کم می‌کند.

9- از یک تا ده بشمارید

آیا هر وقت عصبانی می‌شوید زیاد می‌خورید؟ اگر چنین است به دنبال شیوه‌های برخورد با این حالت باشید. مثلاً می‌توانید تکنیک‌های اعتماد به نفس را امتحان کنید.

10- با انجام امور مختلف خلاء عاطفی خود را پر کنید

اگر پرخوری شما ناشی از نیازهای عاطفی است سعی کنید روح خود را پرورش دهید. به خود توجه کنید و زمانی که احساس تنهایی، پوچی و بی‌ارزشی می‌کنید، به خود امید دهید و خود را دوست داشته باشید. به موفقیت های خود فکر کنید نه شکست های مقطعی.

11- صبور باشید

صبور باشید و از اشتباهات کوچک خود بگذرید، چرا که عادت‌هایی که طی مدتها به وجود آمده است مطمئناً یک‌‎شبه تغییر نمی‌یابد.

12- از طرز فکر همه یا هیچ خودداری کنید

افکاری مثل من تا حالا همه دستورالعمل‌های برنامه را زیر پا گذاشته‌ام، پس بهتر است برنامه را کنار بگذارم و تمام بشقاب خود را بخورم را کنار بگذارید زیرا با این افکار شما لحظه به لحظه از اهداف خود دورتر می‌شوید. اگر چهار کیلوگرم وزن کم کرده‌اید و بعد دو کیلوگرم اضافه کرده‌اید، خود را سرزنش نکنید. در واقع باید به خود تبریک بگویید زیرا توانسته‌اید دو کیلوگرم وزن خود را کاهش دهید. شما کار بزرگی انجام داده‌اید!

اسکرول به بالا
مشترک گاهنامه سیبیتا شو
ایمیلت را وارد کن و دکمه اشتراک را بزن
خواندنی‌ها، دیدنی‌ها و شنیدنی‌های جذاب سیبیتایی
ثبت نامت انجام شد
منتظر شماره‌های بعدی گاهنامه سیبیتا باش