10 روش غیرمعمول کاهش وزن

۱۰ روش غیرمعمول اما مؤثر برای کاهش وزن

اگر یک مورد باشد که همه ما بر روی آن توافق داشته باشیم، این است که خوردن غذاهای خوشمزه، یک تجربه بسیار لذتبخش است. غذاهای لذیذ، خلق و خوی ما را بهبود بخشیده، به ما برای شروع یک روز سخت کاری دیگر انرژی داده و حتی می‌تواند به بخشی از قرار عاشقانه ما تبدیل شود. غذاهای خوش‌نمک، چرب و شیرین، به شدت مورد پسند ما هستند زیرا این  نوع غذاها را به ندرت می‌توان در طبیعت یافت و وجود آنها برای اینکه بهتر به فعالیت بپردازیم،‌ ضروری به نظر می‌رسد. ما در طول زمان، مکانیسم‌هایی را در درون خود پرورش داده‌ایم که ما را به غذاهای سرشار از کالری، پیوند داده‌اند و بدن ما را به سمت چربی‌سازی به جای عضله‌سازی، سوق داده‌اند زیرا این امر به ما کمک می‌کند در شرایطی که کمترین دسترسی به منابع غذایی وجود دارد، مدت طولانی‌تری زنده بمانیم.

اما شیوه مدرن زندگی به گونه‌ای است که در آن، تحرک بسیار کمی داشته و با انواع دستورهای غذایی پرچرب و مشکلات سلامتی،‌ احاطه شده‌ایم. اکثر ما نمی‌توانیم به حدی از تحرک که اجداد ما داشتند تا زنده بمانند، نزدیک بشویم. زیرا لزومی نمی‌بینیم که که برای زنده ماندن تلاش کنیم. به همین دلیل، باید برای حفظ تناسب اندام خود، از راهکارهای مختلف و حتی از کوچکترین روش‌های کمکی هم بهره ببریم.

با توجه به این موضوع، در اینجا چند روش غیرمعمول برای کاهش وزن را که نیازی به صرف انرژی زیاد ندارند اما تفاوت چشمگیری را برای شما به ارمغان می‌آورند، معرفی می‌کنیم.

1) منزل خود را تمیز نگه دارید

بگذارید با شما روراست باشیم. اکثر افراد باید تلاش بیشتری برای تمیز نگه داشتن منزل خود به خرج دهند. برای اینکه منزل شما به بهترین شکل، تمیز باشد، باید حداقل هر یک روز در میان،‌ جاروبرقی بکشید،‌ ظروف را چندین بار در روز بشویید، هر روز گردگیری کنید و لباس‌ها را نیز به طور مرتب شسته و اتو کنید. تمام این کارها به کمی تلاش بیشتر نیاز دارند و به طرق مختلفی برای شما مفید هستند.

وقتی که خانه خود را تمیز می‌کنید، در حقیقت زمانی را صرف ایستادن و صرف انرژی می‌کنید که به شما در سوزاندن مقادیر قابل توجهی کالری، کمک می‌کند. همچنین احتمال فکر کردن درباره غذا یا ناخنک زدن‌های غذایی را به دلیل مشغله‌ای که برای تمیزکاری در منزل دارید، کاهش می‌دهد.

2) دمای محیط منزل را بیش از حد گرم یا سرد نکنید

وقتی که دمای محیط مناسب نباشد، بدن برای گرم یا خنک کردن ما،‌ کالری می‌سوزاند. اگر درجه تهویه مطبوع را به گونه‌ای تنظیم کنید که منزل شما در زمستان و در تابستان، یک دمای خاص داشته باشد، در واقع به ضرر خود اقدام کرده‌اید. وقتی که محیط، سرد یا گرم باشد، بدن شما مجبور می‌شود که از انرژی برای ثابت نگه داشتن دمای خود استفاده کند و در نتیجه،‌ بدون کوچکترین تلاشی، کالری می‌سوزانید.

3) به غذاهای خود، ادویه تند اضافه کنید

این مسآله حقیقت دارد که فلفل تند باعث افزایش متابولیسم می‌شود، اما نه آنقدرها که انتظارش را دارید. در واقع، بزرگترین فایده غذاهای تند برای کاهش وزن این است که ما را مجبور می‌کنند که غذا را آهسته‌تر بخوریم و یا غذای کمتری مصرف کنیم. شما در هنگام خوردن غذای تند نمی‌توانید یک قاشق پر از غذا را با سرعت در دهان گذاشته و بخورید زیرا در بین هر لقمه غذا نیاز به تازه کردن نفس و نوشیدن مایعات پیدا می‌کنید. در نتیجه، با خوردن غذاهای تند،‌ کالری کمتری دریافت خواهید کرد.

4) غذا را در بشقاب‌های قرمز رنگ سرو کنید

رنگ قرمز تداعی کننده توقف و خطر است. اگر ما غذا را در بشقاب‌های قرمز سرو کنیم، این مسأله به ما یادآوری می‌شود که رژیم کاهش وزن داریم و مغز ما به طور ناخودآگاه این پیام را دریافت می‌کند که ما در حال انجام کار نادرستی هستیم. در نتیجه،‌ احتمال پرخوری در ما کمتر می‌شود. علاوه بر رنگ بشقاب،‌ به اندازه بشقاب نیز توجه کنید و از بشقاب‌های کوچکتر استفاده کنید تا بتوانید میزان مصرف خود را کنترل کنید.

5) در محل کار از میان‌وعده‌های تک‌لقمه‌ای استفاده کنید

این مسأله یک امر بصری است. همانطور که همه ما می‌دانیم،‌ وقتی که مقدار زیادی میان‌وعده کوچک در جلوی دید ما باشد، بدون این که حتی متوجه شویم،‌ به خوردن مقدار زیادی از آن مشغول خواهیم شد. اما اگر میان‌وعده را در بسته‌بندی‌های کوچک تک‌لقمه‌ای بریزیم، می‌توانیم آن را در بین همکاران تقسیم کرده و در نتیجه،‌ خودمان مقدار کمتری از آن را بخوریم. خودتان را ملزم کنید که میان‌وعده را با سایرین شریک شوید و به دیگران تعارف کنید. در مورد غذای خود نیز می‌توانید همین کار را انجام بدهید.

6) با دوستان خود به خرید بروید

یکی از بزرگترین مشکلات مردم در طی تلاش برای کاهش وزن، یافتن وقت و انگیزه کافی برای فعالیت بدنی و کالری‌سوزی بیشتر است. یکی از ساده‌ترین فعالیت‌های بدنی، پیاده‌روی است که اگر ساعت‌ها به طول بیانجامد،‌ مقادیر زیادی کالری می‌سوزاند و هیچ جای نگرانی از بابت خستگی شدید یا صدمه ورزشی هم ندارد. اگر پیاده‌روی را با یک فعالیت لذتبخش و جالب مثل خرید کردن،‌ ترکیب کنید، وقتی به خودتان می‌آیید که 2 تا 3 ساعت به طور بی‌وقفه و بدون اینکه متوجه شده باشید، در بین مغازه‌ها به پیاده‌روی پرداخته، از پله‌ها بالا و پایین رفته و بسته‌ها و اجناس خریداری شده را بلند و حمل کرده‌اید. فقط مراقب باشید که برای خوردن برگر یا یک فنجان قهوه که مقدار زیادی خامه و شکر در آن ریخته‌ شده است، در رستوران ننشینید و اگر هم مشغول استراحت شدید، از سالاد یا میوه به عنوان میان‌وعده استفاده کنید.

7) به بهداشت دهان خود توجه کنید

مسواک زدن بلافاصله پس از صرف غذا، این پیام را می‌فرستد که زمان غذا خوردن سپری شده است و طعم تیز و قوی نعناع که خمیر دندان در دهان شما باقی می‌گذارد نیز باعث می‌شود که هر چیز دیگری که پس از مسواک زدن در دهان خود بگذارید، طعم عجیبی به خود بگیرد. بدین ترتیب، حداقل 10 تا 20 دقیقه پس از زدن مسواک و تا زمانی که طعم نعناع از دهان شما محو شود، تمایلی به خوردن خوراکی نخواهید داشت. در این فاصله زمانی، شما می‌توانید یک کار دیگر به غیر از خوردن برای خود پیدا کنید تا خودتان را با آن سرگرم نمایید. بدین ترتیب، دندان‌های شما تمیز شده و از حقه زدن به خود و خوردن میان‌وعده پس از غذا، پرهیز خواهید کرد. بنابراین،‌ این یک عادت خوب است که باید سعی کنید به آن خو بگیرید.

8) به جای تماشای تلویزیون، کتاب بخوانید

ما در حین تماشای تلویزیون، خوراکی می‌خوریم اما اگر دست‌های شما مشغول کار دیگری مثل نگه داشتن کتاب باشند و ذهن شما نیز درگیر مسأله دیگری مثل توجه به مطالب کتاب باشد، فرصتی برای خوردن پیدا نمی‌کنید. یک کتاب خوب، به خصوص کتابی که به تازگی خریداری کرده‌اید، مانع از خوردن شکلات یا خوراکی‌های دیگر شده و ذهن شما را بیش از تماشای تلویزیون درگیر می‌نماید و به تمرکز بیشتری نیاز دارد. بنابراین، گرسنگی را فراموش کرده و دست‌های خود را مشغول نگه می‌دارید.

9) به صورت دسته‌جمعی با خانواده غذا بخورید

خوردن غذا با خانواده بدین معنی است که باید برای حاضر شدن یک غذای خوشمزه،‌ منتظر بمانید و اگر هم بخواهید تا فاصله آماده شدن غذا به سایر خوراکی‌ها ناخنک بزنید، کسی که برای شما غذا می‌پزد، از شما دلگیر خواهد شد پس از ناخنک زدن صرف‌نظر خواهید کرد. همچنین،‌ به دلیل صحبت با سایرین در حین صرف غذا، آن را آهسته‌تر خواهید خورد و نیز سعی خواهید کرد که باکلاس‌تر و مبادی آداب‌تر باشید.

اما اگر سفره‌ای که برای گردهم‌آیی خانوادگی چیده شده است، بیش از حد رنگارنگ و پر و پیمان است، توصیه می‌کنیم که خودتان دست به کار شده و برای کل خانواده غذای سالم تهیه کنید. به این ترتیب، دیگر برای شکستن رژیم غذایی خود وسوسه نخواهید شد زیرا دیگر لازم نیست که شاهد خوردن غذاهای ناسالم توسط سایر اعضای خانواده باشید. به آهستگی غذا بخورید و از پرخوری بپرهیزید. در همین حین،‌ روش‌های پخت جدیدی را نیز خواهید آموخت که باعث می‌شوند غذاهای سالم و خوشمزه‌تری تهیه کنید.

10) برای صرف ناهار و شام حتی اگر در منزل و به تنهایی غذا می‌خورید لباس مرتب بپوشید

لباس‌های گشاد خانگی باعث می‌شوند که بیش از حد احساس راحتی کرده و غذای بیشتری بخورید، اما پوشیدن شلوار جین تنگ و لباس رسمی،‌ به شما اجازه زیاده‌روی در مصرف غذا را نمی‌دهند. وقتی که احساس رسمی بودن می‌کنید، قوانین را بهتر رعایت کرده و طبق آنچه که از شما انتظار می‌رود عمل می‌کنید و بر اساس برنامه غذایی خود پیش می‌روید. در این حالت، شما نمی‌توانید پرخوری کنید زیرا شکم شما به شلوار جین تنگ و کمربند، فشار وارد می‌کند. همچنین، باعث می‌شود که غذا را کمی آهسته‌تر خورده و از ریختن مخلفات اضافی بر روی غذای خود پرهیز کنید زیرا نمی‌خواهید که لباس‌ آراسته شما را کثیف کنند.

 

انتخاب غذاهای سالم‌تر، کنترل مقدار کالری دریافتی و انجام فعالیت بدنی بیشتر برای سوزاندن کالری، به نتایج خوب در برنامه کاهش وزن منجر می‌شوند. البته اینها بدین معنی نیستند که شما مجبور هستید، سختی زیاد بکشید و یا نمی‌توانید برنامه را آسان‌تر کرده یا حتی از میان‌بر استفاده کنید. با در نظر گرفتن نکاتی که در بالا به آنها اشاره کردیم، انگیزه شما حفظ شده و به مرور وزن بیشتری را کم خواهید کرد. بنابراین حتماً از این روش‌ها استفاده کنید.

پیمایش به بالا
مشترک گاهنامه سیبیتا شو
ایمیلت را وارد کن و دکمه اشتراک را بزن
خواندنی‌ها، دیدنی‌ها و شنیدنی‌های جذاب سیبیتایی
ثبت نامت انجام شد
منتظر شماره‌های بعدی گاهنامه سیبیتا باش