با پرخوری شبانه چه کنیم؟

پرخوری شبانه یک موضوع جالب در حیطه کاهش وزن است. یک زمینه تاریخی دارد. موضوع به دهه پنجاه میلادی برمی‌گردد. در آن زمان دکتر آلبرت استانکارد به تازگی کار خود را به عنوان روانشناس در دانشگاه پنسیلوانیا شروع کرده بود. وی که به موضوع اختلالات خوردن علاقه داشت متوجه شد افرادی که دچار عارضه پرخوری شبانه هستند نیاز به مشاوره‌ها و مداخلات روانشناسی گسترده برای رفع این مشکل دارند. دکتر استانکارد دست به تحقیقات مفصلی در این زمینه زد که حاصل آن چاپ مقالات و کتاب‌های متعدد بود. دکتر استانکارد سپس به بقیه جنبه‌های روانشناسی کاهش وزن پرداخت و در طول سالهای بعد آثار ارزشمند متعددی در این زمینه ارائه داد. دکتر آلبرت استانکارد بنیانگذار علم روانشناسی کاهش وزن به حساب می‌آید و در حال حاضر همچنان بعد از پنجاه سال، مشغول کار و تحقیق در دانشگاه پنسیلوانیاست و برنامه‌ای با عنوان برنامه کاهش وزن استانکارد را که یک برنامه جامع تغذیه‌ای، ورزشی و روانشناسیست مدیریت می‌کند.
این تاریخچه را گفتم تا بدانید این موضوع پرخوری شبانه بود که منجر به پیدایش علم روانشناسی کاهش وزن شد.

در مدیریت پرخوری‌های شبانه برقرار کردن یک نظم غذایی بسیار موثر است. توصیه می‌شود فرد صبحانه خود را به شکل کامل و منظم صرف کند. مصرف میان‌وعده‌ها با یک نظم زمانی و با فاصله تقریبا سه ساعت یک بار و مخصوصا مصرف عصرانه کامل حول و حوش چهار یا پنج عصر تاثیر زیادی در برگرداندن چرخه غذایی فرد به روال طبیعی دارد. انتخاب غذاهایی با میزان پروتئین و الیاف گیاهی بالا هم مفید است. لازم است فرد در صبحانه، نهار و عصرانه تخم‌مرغ، حبوبات، سویا، گوشت‌های فاقد چربی، نانهای کامل مثل سنگک، ماست کم‌چرب و میوه‌ها و سبزی‌های تازه میل کند. کم کردن نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل قهوه و چای مخصوصا در ساعت‌های عصر و شب و کاهش مصرف دخانیات هم اثرات مفید دارد. خوب است فرد برای ساعت‌های شب از قبل برنامه‌ریزی کند و برای خود کار و سرگرمی مشخصی مثل مطالعه کتاب در نظر بگیرد و برای انجام همه اینها لازم است از دوستان و اعضای خانواده خود کمک بگیرد. یادداشت کردن تغییرات انجام شده در برنامه غذایی و ثبت ساعت‌های خواب و بیداری هم نقش مهمی در موفقیت فرد دارد. با انجام این کارها احساس شادابی و انرژی درونی فرد بیشتر می‌شود و همین باعث تداوم و تثبیت نتایج به دست آمده می‌شود.
کشیدن نفسهای آرام و عمیق قبل از خواب برای آرام‌تر شدن، دور کردن خوراکی‌ها از جلوی چشم و خارج کردن آنها از اتاق خواب، تاخیر پنج تا ده دقیقه‌ای در جواب دادن به میل خوردن و داشتن جایگزین‌های غذایی سالم مثل سالادهای میوه و سبزی در یخچال برای ساعت‌های آخر شب یا نیمه‌شب و مواقعی که به هر دلیل رشته کار از دستمان درمی‌رود و فیلمان یاد هندوستان می‌کند و ثبت افکار و احساساتمان قبل و بعد از خوردن‌های شبانه هم مفیدست.

خیلی مهم است که دست از سرزنش خود برداریم و در لغزش‌ها به خود سخت نگیریم. به هر حال اگر قرار بود بود کسی شبها سراغ یخچال نرود، آیا هیچوقت داخل یخچال‌ها چراغ کار می‌گذاشتند؟

دکتر فرید ذاکر طراح برنامه سیبیتا

پیمایش به بالا
مشترک گاهنامه سیبیتا شو
ایمیلت را وارد کن و دکمه اشتراک را بزن
خواندنی‌ها، دیدنی‌ها و شنیدنی‌های جذاب سیبیتایی
ثبت نامت انجام شد
منتظر شماره‌های بعدی گاهنامه سیبیتا باش